به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی، دو وبینار آموزشی از سری وبینارهای برنامه ریزی شده درهفته پژوهش روز سه شنبه مورخ 16 آذر 1400 بعد از تلاوت آیات قران کریم آغاز گردید.
اولین وبینار روز سه شنبه، تحت عنوان " اصول دارو درمانی، واکسیناسیون و مصرف پروبیوتیک ها در آبزیان " توسط دکتر منیره فئید برگزار گردید. هدف نهایی در آبزی پروری، افزایش بازده تولید، جهت به حداکثر رساندن سوددهی است افزایش تقاضای ماهی بدلیل رشد سریع جمعیت، درآمد ناشی از این فعالیت و ارجحیت ماهی به سایر پروتئینهای حیوانی، توسعه این صنعت را سریعتر از قبل نموده است اما این افزایش تقاضا برای آبزیان، باعث پرورش متراکم و نیمه متراکم در استخرهای پرورش ماهیان پرورشی گردیده است که سبب افزایش بیماری در ماهیان پرورشی گردیده است استفاده از داروهای شیمیایی،موادضدعفونی کننده، داروهای گیاهی، واکسیناسیون و استفاده از پروبیوتیکها و معرفی روشهای درمانی و مزایا و معایب هر روش می تواند در ایجاد آبزی پروری نوین برپایه سلامت و امنیت زیستی و پیشگیری ودرمان بیماری های آبزیان کمک نماید.
دومین وبینار از سری وبینارهای هفته پژوهش در روز جاری با عنوان " توسعه آبزی پروری در مناطق غیرساحلی با نگرشی بر کشت (اکواپونیک)" توسط مهندس عادل حسینجانی برگزار گردید. این وبینار با هدف بیان اهمیت بکارگیری روشهای نوین کشاورزی در بخش آبزی پروری برای دستیابی به توسعه پایدارارایه شد. ارایه دهنده این وبینار ضمن اشاره به تغییرات اقلیمی، مشکلات آبی و خشکسالی های پی در پی که در سالیان اخیر در کشور رخ داده است، استفاده بهینه از منابع آبی در کشور را ضروری دانست و به معرفی فناوری آکواپونیک به عنوان روشی نوین جهت ارتقای تولید ارگانیک در کشور اشاره کرد و روشهای بکارگیری این سیستم را در مناطق مختلف مورد بررسی قرار داد. در انتها با سخنرانی دكتر محمد صياد بوراني، ريس پژوهشكده مجموعه وبینارهای هفته پژوهش پایان یافت
.