به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور، دکتر صیادبورانی، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی کشور در گفتگو با ایرنا از دستیابی به کیت تشخیص بیماری VHS برای اولین بار در کشور در این پژوهشکده خبر داد و گفت: این کیت مشابه خارجی ندارد و از دستاوردهای مهم متخصصان این پژوهشکده در بخش بهداشت بیماری‌های آبزیان است.
محمد صیاد بورانی روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه این کیت با تلاش‌های دکتر قاسمی عضو هیات علمی و معاون پژوهش و فناوری این پژوهشکده در حال انجام است، گفت : به کمک این کیت می‌توان بیماری را قبل از انتشار به سایر حوضچه‌ها و پیش از بروز خسارت به سایر مزارع شناسایی کرد.
وی بیان کرد: پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور علیه یکی از مهمترین بیماریهای ویروسی ماهی قزل آلا به نام بیماری «سپتی» سمی خونریزی دهنده ویروسی یا VHS که در سالهای گذشته تلفات بسیار زیادی در استانهای پرورش دهنده ماهی قزل آلا مانند چهارمحال بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی و فارس ایجاد کردکیتی طراحی کرد که در مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قادر به شناسایی این ویروس است.
وی ادامه داد: کیت تشخیص بیماری VHS بومی سازی شده و با استفاده از دانش فنی حاصله، می‌توان کیت‌های شناسایی سایر بیماری‌های ویروسی و باکتریایی را هم طراحی کرد. در این روش آنتی ژن ویروسی با کمک آنتی بادی اختصاصی در نوار تست شناسایی می شود. وی عنوان کرد: این دستاورد در حال حاضر با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و مجری‌گری پژوهشکده آبزی پرروی مراحل تست نهایی را طی می کند و در دست ثبت دستاورد قرار دارد.
صیاد بورانی افزود: آبزیان نیز مانند سایر موجودات به بیماریهای ویروسی، باکتریایی و قارچی دچار می‌شوند که روش‌های درمان هر بیماری متفاوت بوده و باید بدرستی انجام شود. یکی از استراتژی‌هایی که برای بیماری‌های مختلف درنظر گرفته می شود استفاده از روش‌های پیشگیرانه مانند واکسن‌ها و تقویت کننده‌های سیستم ایمنی شامل پروبیوتیک‌ها، پری‌بیوتیک، سین بیوتیک، ویتامین‌ها و املاح مختلف است.
رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور اضافه کرد: این پژوهشکده مطالعاتی در زمینه ارتقای سیستم ایمنی ماهیان با تولید پروبیوتیک‌های مختلف در آزمایشگاه‌ها باکتری شناسی انجام داده همچنین واکسن‌های مختلفی در قالب پروژه‌های متفاوت تعریف شده‌اند که با کمک موسسه تحقیقات شیلات انجام شده یا در آینده نزدیک انجام خواهد شد که در این راستا واکسن بیماری نکروز عصبی ویروسیVNN با همکاری دکتر ذریه زهرا انجام شده و دانش‌های IHN و IPN نیز در دستورکار قرار دارد. این مسئول تصریح کرد : بهره‌مندی از روش‌های تشخیصی در حوزه صنعت به تخصص، دستگاه‌ها و امکانات پیچیده نیاز دارد که برای پرورش دهنده به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست .
صیاد بورانی توضیح داد: گاهی تشخیص‌ها تا ۱۰۰درصد می‌تواند قطعی باشند، گفت : کیت‌های تشخیص سریع برپایه شناسایی آنتی ‌ژن‌ها با استفاده از شناساگر و نشانگر انجام می‌شود که با کمترین هزینه در اختیار پرورش دهنده قرار می‌گیرد و برای استفاده در مزرعه نیازی به تخصص ندارد. به گفته وی، این کیت ها شبیه کیت های تشخیص اعتیاد و بارداری عمل کرده و به صورت نواری شامل ۶ پد و لایه مختلف است که در قسمتهای مختلف آن آنتی بادی اولیه و ثانویه و خط کنترل کاشته شده‌ و در قسمت پد کونژوگه آنتی بادی نشاندار شده وجود دارد که به علت تشکیل رنگ در خط تست قابل مشاهده خواهد بود و عموما از نانو ذرات طلا در ترکیب آن استفاده می‌شود.
پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشوربا قدمتی ۱۰۳ ساله از اولین مراکز تحقیقاتی شیلاتی کشور است که در زمینه دستیابی به زی‌فن تکثیر و پرورش بیش از ۲۰ گونه از ماهیان اقتصادی و بومی دریای کاسپین همانند ماهیان خاویاری، ماهیان گرم آبی و سرد آبی و گونه‌های بومی دریای کاسپین (سفید و آزاد و... و.) گام‌های موثری برداشته و این تکنیک‌ها در اختیار دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی قرار گرفته است. همچنین گام‌های مهمی در خصوص بازسازی ذخایر گونه‌های اقتصادی دریای خزر همانند ماهی سفید از دهه های گذشته تاکنون در رودخانه های مهم همچون حویق، خشکرود، سفیدرود، ... منتهی به دریا توسط همکاران پژوهشکده با کمک کارشناسان شیلات به انجام رسانده است.